Ut Sculptura Poesis: An Example from Scott Hightower’s Poetry
Fecha
2013Resumen
La poesía siempre se ha sentido atraída por las artes visuales, y así lo ha manifestado, entre
otras prácticas, a través de la écfrasis (esto es, la descripción verbal de una imagen). Sin embargo,
son pocos, comparativamente, los poetas que optan por la descripción de escultura
en lugar de pintura. En el presente trabajo se investigan los antecedentes de la écfrasis escultórica
y se analizan en la poesía de un poeta americano contemporáneo, Scott Hightower.
Aflora así, entre otros conceptos, la disparidad estética que surge de la contemplación de un
monumento del pasado de excepcionales matices —la estatua del ángel caído— con los ojos
de la postmodernidad. Poetry has always been attracted by the visual arts, and it has been so manifested, among
other practices, through ekphrasis (that is, the verbal description of an image). However,
there are few poets, comparatively speaking, who opt for the description of a sculpture instead
of a painting. In the present article, the origins of ekphrasis in sculpture are studied, and
the poetry of the contemporary American author Scott Hightower is analyzed. Thus, the
aesthetic disparity which rises from the contemplation of a past monument of exceptional
nuances —the statue of the fallen angel— with the eyes of postmodernity emerges, among
other concepts.