Ciber-reportaje y tendencias del nuevo periodismo digital : ejemplos prácticos
Date
2017Abstract
The studies of Journalism in general, and his cyberjournalistic segment especially,
confront a process of renovation based on the diversification of the communicative
professional activity, supported by the skills and creative contributions of
« native digital «. If, even it does little, the Degree was orientating to the student
body towards the attainment of an employment in a way, today, after eight years
of crisis, the premise happens for helping to create new means.
In this respect, the Subjects of Analysis of the Messages in Audio-visual Journalism,
and of Cyberjournalism of the Degree, have attacked together this Project with
the aim to give a voice and a channel to these new vocations, by means of the
Digital Magazine The Ramp. For it, he took charge to the pupils of Third party,
as exercise of class, and along the whole Four-month period, the free production
of own articles, extracting a posteriori the best 20 to be published in the above
mentioned platform. « To learn doing it» was the fundamental maxim of this initiative,
in which the pupils abounded in the collection, analysis and management of
the information of current importance in his new «natural way», as well as in the
combination of formats and expressive and creative resources, integrating them
inside the new digital journalism Los estudios de Periodismo en general, y su segmento ciberperiodístico en particular,
afrontan un proceso de renovación basado en la diversificación de la actividad
comunicativa profesional, apuntalada por las habilidades y aportaciones creativas
de los «nativos digitales». Si, hasta hace poco, el Grado orientaba al alumnado
hacia la consecución de un empleo en un medio, hoy, tras ocho años de crisis,
la premisa pasa por contribuir a crear medios nuevos.
En este sentido, las Asignaturas de Análisis de los Mensajes en Periodismo Audiovisual,
y de Ciberperiodismo del Grado, han acometido conjuntamente este Proyecto
con el objetivo de dar una voz y un canal a estas nuevas vocaciones, mediante la
Revista Digital La Rampa. Para ello, se encargó a los alumnos de Tercero, como
ejercicio de clase, y a lo largo de todo el Cuatrimestre, la elaboración libre de
reportajes propios, extrayendo a posteriori los 20 mejores para ser publicados
en dicha plataforma. «Aprender haciendo» fue la máxima fundamental de esta
iniciativa, en la que los alumnos abundaron en el acopio, análisis y gestión de
la información de actualidad en su nuevo «medio natural», así como en la combinación
de formatos y recursos expresivos y creativos, integrándolos dentro del
nuevo periodismo digital