The Frustration of the Ash Girl in The Barefoot Contessa: Traces of Carmen in a Hollywood Fairy Tale
Fecha
2015Resumen
La condesa descalza, que trata de la evolución personal de María
Vargas, es una película transgresora, pues desmitifica el nacimiento de una diva, aunque tanto
la representación de la sexualidad como la de la protagonista son tan conservadoras como en
cualquier otra película convencional de estudio en Hollywood. El propósito de este artículo
es realizar un estudio comparativo entre la película y una de sus mayores inspiraciones, la
novela corta Carmen. Se puede considerar a María Vargas como una figura intermedia entre
la pasividad de muchas heroínas de cuentos de hadas populares y el salvajismo de Carmen.
María cree en las convenciones patriarcales, convirtiéndose en víctima de sus deseos. Por
el contrario, Carmen resulta un agente activo que se aprovecha al máximo de la dimensión
sexual a la que se la reduce, y la usa contra los hombres. The Barefoot Contessa, which tells of the personal evolution of María Vargas, is a transgressive
film, since it demystifies the rise of a diva, though both the representation of sexuality and
the female protagonist are as conservative as those in any other mainstream Hollywood
studio film. This paper aims to complete a comparative study between the film and one of
its defining inspirations, the novella Carmen. María Vargas can be understood as an intermediate
figure between the passivity of many popular fairy-tale heroines and Carmen’s
savageness. After all, María believes in patriarchal conventions while longing for Prince
Charming; that is why she becomes the victim of her own desires. On the contrary, taking
full advantage of the sexual dimension she is reduced to, Carmen uses it against men.