Explorando los sentimientos de los docentes hacia su alumnado y sus pautas de interacción para estimular la competencia emocional
Author
García Cabrera, AndreaDate
2018Abstract
The three objectives of this study are to determine what are the predominant feelings
that teachers experience towards their students and the students' perception of these
feelings, to determine the interaction patterns for Emotional Education that teachers use in
their daily relationship With their students and contrast it with the students' point of view in
this respect, and to know to what degree both consider that it is necessary for teachers to
practice these guidelines in their interaction with students.
iv
The sample is made up of 264 students from 1st Secondary Education to 1st High
School Education and 24 teachers who are tutor of the courses taught at the institute. For the
data collection, two questionnaires were used, the first one explored the feelings that the
teacher indicates to feel for his students, and in the case of the students, on the feelings that
they believed that their tutor had to the class, the second one consisted of 14 questions on
the use of patterns of interaction for Emotional Education, and a last one that gathered the
opinion on how necessary they think it is to apply these guidelines.
The results of the first study showed that both teachers and students indicate that the
most present feelings in the teaching staff are those of Love and Commitment. The second
study shows that teachers tend to respond by putting in practice a greater number of
guidelines, more frequently, than the students that the teachers do. Of course, both students
and teachers indicate that it is quite necessary to use the interaction guidelines for Emotional
Education. Los tres objetivos de este estudio son determinar cuáles son los sentimientos
predominantes que experimenta el profesorado hacia su alumnado y la percepción que el
alumnado tiene de dichos sentimientos, determinar cuáles son las pautas de interacción para
la Educación Emocional que el profesorado utiliza en su relación cotidiana con su alumnado
y contrastarlo con el punto de vista del alumnado al respecto, y conocer en qué grado ambos
consideran que es necesario que el profesorado ponga en práctica dichas pautas en su
interacción con el alumnado.
La muestra está compuesta por 264 estudiantes de 1º de la ESO a 1º de Bachillerato
y 24 docentes que cumplen la función de tutor/a de los cursos impartidos en el instituto. Para
la recopilación de los datos se utilizó dos cuestionarios, el primero exploraba los sentimientos
que el profesorado indica sentir por su alumnado, y en el caso del alumnado, sobre los
sentimientos que creían que tenían su tutor/a hacia la clase, el segundo consistió en 14
preguntas sobre el uso de pautas de interacción para la Educación Emocional, y una última
que recogía la opinión sobre cuán necesario creen que es aplicar dichas pautas.
Los resultados del primer estudio demostraron que tanto profesorado como alumnado
indican que los sentimientos más presentes en el profesorado son los de Amor y
Compromiso. El segundo estudio muestra que el profesorado tiende a responder que pone
en práctica un mayor número de pautas, de manera más frecuente, de lo que manifiesta el
alumnado que el profesorado hace. Eso sí, ambos, tanto alumnado como profesorado
indican considerar bastan