• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
View Item 
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Psicología General Sanitaria
  • View Item
  •   RIULL Home
  • Docencia
  • Trabajos de Fin de Máster
  • TFM Psicología General Sanitaria
  • View Item

Programa de intervención en Bienestar con adolescentes: estudio piloto

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Psicología General Sanitaria
Complete registry
Show full item record
Author
Lesmes Fernández, Marta
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/7349
Abstract
In the present work, the effectiveness of an intervention program in Personal Well-being in adolescents is analyzed. The sample consisted of 45 young people, 48.89% boys and 51.11% girls, aged between 14 and 17 years (average = 15.31, SD = .67), divided into four groups, two of intervention (ordinary group and PMAR group- Program of improvement for learning and performance-) and two control groups (equivalent). The results indicated that the students who participated in the intervention obtained significant improvements in the variables related to well-being. In the ordinary group there was an increase in happiness, positive emotions, life satisfaction, environmental mastery, self-acceptance, purpose in life and self-esteem. The PMAR group improved significantly in happiness, life satisfaction, self-acceptance and self-esteem. These changes did not occur in the control group over time, except in the variable environmental mastery that increased in the post-test for the control group of PMAR. The results obtained suggest the need to design and implement more positive interventions in order to promote well-being and prevent mental health problems in adolescents.
 
En el presente trabajo se analiza la eficacia de un programa de intervención en Bienestar Personal en adolescentes. La muestra estuvo compuesta por 45 jóvenes, 48.9% chicos y 51.1% chicas, con edades comprendidas entre los 14 y los 17 años (media = 15.31; D.T. =.67), divididos en cuatro grupos, dos de intervención (normativo y PMAR -Programa de mejora para el aprendizaje y el rendimiento-) y dos de control (equivalentes). Los resultados indicaron que el alumnado que participó en la intervención obtuvo mejoras significativas en las variables relacionadas con el bienestar. En el grupo normativo de adolescentes, se produjo un incremento en felicidad, emociones positivas, satisfacción vital, dominio del entorno, auto-aceptación, propósito en la vida y autoestima. El grupo de PMAR mejoró significativamente en felicidad, satisfacción vital, auto-aceptación y autoestima. Estos cambios no se produjeron en el grupo control con el transcurso del tiempo, excepto en la variable dominio del entorno que aumentó en el pos-test para el grupo control de PMAR. Los resultados obtenidos sugieren la necesidad de diseñar e implementar más intervenciones positivas con la finalidad de promocionar el bienestar y prevenir problemas de salud mental en los adolescentes.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00