‘Remembering’ Sindh, Reconstructing Sindh: The Politics of Memory among Sindhi Hindus in India
Autor
Bhavnani, NanditaFecha
2018Resumen
Con la división de la India británica en 1947, toda la provincial de de Sindh pasó a formar
parte de Paquistán, y la mayoría de los hindúes (y sijs) de Sindh emigraron a India en los
meses siguientes. Puesto que ninguna parte de Sindh pasó a la nueva India y el régimen de
visados entre esta y Paquistán era muy estricto, los hindúes procedentes de esa región han
tenido poco contacto directo con ella. Una parte de quienes migraron a India (y en última
instancia formaron parte de la diáspora) han transmitido sus recuerdos a sus descendientes.
Se puede entrever que han relegado la cultura que compartían con sus vecinos musulmanes
a un lugar secundario, así como la historia de su región, mayormente dominada por el poder
islámico. Sin embargo los sindhis, como otras muchas comunidades, tienen la necesidad de
construir una historia ‘heredada’, muchas veces ‘purgada’ de factores adversos. When India was partitioned in 1947, the province of Sindh went in its entirety to the newlyformed
state of Pakistan. The bulk of the Hindus (and Sikhs) of Sindh migrated to India
in the months that followed. Given that there was no part of Sindh in India, and given the
harsh visa regime shared by the two countries, Sindhi Hindus have had little or no contact
with their original homeland for the last seven decades. Some among the generations of
Sindhi Hindus that migrated to India (and subsequently formed the diaspora) have shared
their recollections with their children and grandchildren. There has been a corresponding
move among a section of Sindhi Hindus to distance themselves from memories of a culture
shared with Muslims, and a history that was largely dominated by Muslims. Yet, as is the
case with many communities, Sindhi Hindus too feel the need for a community history.
Consequently, when Sindhis recall Sindh, they often refer to a ‘sanitized’ Sindh, which
they have supposedly ‘inherited’.