• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Frequently Asked Questions
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
View Item 
  •   RIULL Home
  • Revistas
  • Fortunatae
  • Fortunatae Año 2017-18, número 28
  • View Item
  •   RIULL Home
  • Revistas
  • Fortunatae
  • Fortunatae Año 2017-18, número 28
  • View Item

Carros y caballos en la trilogía euripidea de Michael Cacoyannis

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • Fortunatae Año 2017-18, número 28
Complete registry
Show full item record
Author
Valverde García, Alejandro
Date
2018
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/9602
Abstract
En el presente artículo se analiza un elemento visual recurrente en las tres películas que el director grecochipriota Michael Cacoyannis filmó basándose en las tragedias de Eurípides Electra, Las troyanas e Ifigenia en Áulide. Los carros que transportan a las heroínas de estas tres obras y los caballos sobre los que cabalgan los villanos se transforman en un poderoso símbolo del destino inexorable reservado a las mujeres y de la soberbia y prepotencia de los hombres. Empleando este recurso puramente cinematográfico, que el director asocia frecuentemente a los cantos corales femeninos, se subraya con gran efectividad la denuncia contra los abusos de poder que subyace en los textos originales.
 
«Chariots and horses at Michael Cacoyannis’ Euripidean trilogy». In this article we analyse a recurrent visual element used at the Euripidean trilogy made by the Greek-Cypriot filmmaker Michael Cacoyannis based on the tragedies Electra, The Trojan Women and Iphigenia at Aulis. Chariots that carried women and horses rode by men become a powerful symbol of the women’s inescapable fate and the men’s pride and arrogance. By using this cinematographic resource, frequently associated by the director to women stasima, it’s effectively emphasized the report against the abuse of authority hidden in the original texts
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00