Relación entre el centro escolar y las familias con hijos/as con TEA desde la perspectiva de las familias
Author
Martín Luis, Diana EstefaníaDate
2018Abstract
This work develops an investigation with thirty-seven families with children with
ASD (Autism Spectrum Disorder) resident in the island of Tenerife, mainly in the north
and metropolitan area. Two objectives are pursued with this work. On the one hand,
know what is the relationship between the school and families with children with ASD
from the family perspective. On the other hand, develop different lines of action to
respond the needs that arise from the information collected. What has motivated us to
choose this topic is the lack of research on how families of children with ASD perceive
the response they receive, both they and their children, from the educational centers, and
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the difficulties, which are still found in this centers, to adapt the response and meet the
demands of this type of students and their families. The research developed is
descriptive in nature and uses two questionnaires as instruments for collecting
information. The main results reflect some aspects to improve: the simple families do
not participate in the centers, the centers hardly meet the needs of the families and the
counselor is not well valued. However, despite these shortcomings, the level of
satisfaction with the centers is good, and relation to the professionals, the families
consider it essential that there be good coordination between the center and the external
support professionals and Teachers, are the most important center figure for them. Este trabajo desarrolla una investigación con 37 familias con hijos/as con TEA
residentes en la isla de Tenerife, principalmente en la zona norte y metropolitana, a
partir de la cual se persiguen dos objetivos. Por un lado, conocer cuál es la relación
entre el centro escolar y las familias con hijos/as con TEA, desde la perspectiva de la
familia. Por otro lado, desarrollar distintas líneas de actuación para dar respuesta a las
necesidades que se deriven de la información recogida. Lo que ha motivado a escoger
este tema es la falta investigación sobre cómo perciben las familias de niños/as con TEA
la respuesta que reciben, tanto ellas como sus hijos/as, desde los centros educativos, y
las dificultades, que se siguen encontrando en los centros, para adecuar la respuesta y
satisfacer las demandas de este tipo de alumnado y sus familias. La investigación
desarrollada es de carácter descriptivo y emplea dos cuestionarios como instrumentos de
recogida de información. Los principales resultados reflejan algunos aspectos a mejorar:
las familias de la muestra no participan en los centros, los centros apenas satisfacen las
necesidades de las familias y el orientador/a no está bien valorado. No obstante, a pesar
de estas carencias, el nivel de satisfacción con los centros es bueno, y en relación a
los/as profesionales, las familias consideran primordial que exista una buena
coordinación entre el centro y los/as profesionales de apoyo externo y el profesorado es
la figura del centro más importante para ellas.