Estatus de riesgo del alumnado de Educación Primaria y su competencia curricular en escritura
Date
2018Abstract
The main objective of this investigation is to analyze if differences exist in
performance in writing, depending on the judgment of the teacher on the at-risk status of the
student. To this end, a sample of 21 pupils of a classroom of 1 º of Primary Education and
tutor where selected. Two instruments were in used: The CUDEA (Artiles & Jiménez, 2007);
a standardized test that gathers the valuation of the teacher of the curricular competence of
the student in writing. The second applied instrument was the IPAE (Indicators of Progress of
Learning in Writing, Jiménez and Gil, 2017), which evaluates the writing skills of the
students. This instrument includes tasks that go from the writing of letters to the writing of
phrases and stories.
We find that a significant relationship exists between the judgment of the teacher and
the performance of the student in writing demonstrated across the IPAE. Finally, the
educational implications of these findings are analysed, where it is emphasized the need to
anticipate and detect early the possible difficulties of learning that the pupils show to be able
to give educational responses adapted to the needs and that minimize these problems. El objetivo principal de esta investigación trata de analizar si existen diferencias en
rendimiento en escritura, en función del juicio del profesor sobre el estatus de riesgo del
alumnado. Para ello, se seleccionó una muestra de 21 alumnos de un aula de 1º de Educación
Primaria y su tutora. Se utilizaron dos instrumentos: El CUDEA (Artiles & Jiménez, 2007);
se trata de una prueba estandarizada que recoge la valoración del profesor de la competencia
curricular del alumnado en escritura. Y, el segundo instrumento aplicado fue el IPAE
(Indicadores de Progreso de Aprendizaje en Escritura, Jiménez & Gil, 2017), el cual evalúa
las habilidades de escritura de los alumnos. Este instrumento incluye tareas que van desde la
escritura de letras hasta la escritura de frases e historias.
Los resultados obtenidos demuestran que existe relación significativa entre el juicio
del profesor y el rendimiento del alumnado en escritura manifestado a través del IPAE. Por
último, se analizan las implicaciones educativas de estos hallazgos donde se enfatiza la
necesidad de prevenir y detectar tempranamente las posibles dificultades de aprendizaje que
muestren los alumnos para así poder dar respuestas educativas adaptadas a sus necesidades
que minimicen estos problemas.