Relación entre bienestar, inteligencia emociona, fortalezas del carácter, como gratitud y compasión.
Autor
Artiles Guedes, SilviaFecha
2018Resumen
The objective of this work was to analyze the relationship between Wellbeing,
Emotional Intelligence (EI), character strengths, specifically, compassion and gratitude,
as well as the levels that are given for each of these variables in a group of 65
adolescents 14 to 18 years of a public center. The tests were conducted online together
in the classroom: the Ryff Wellness tests, G-20 for measuring Gratitude, SelfCompassion Scale (SCS) for Compassion, TMMS-24 for Emotional Intelligence and
character strengths. The results showed a high reliability index of the instruments used,
that there are significant correlations between Wellbeing and Gratitude, compassion,
with perspective strength and does not correlate with IE. IE does correlate significantly
with Compassion, with virtue of wisdom and to a lesser extent with Gratitude. This
correlates significantly with Compassion, specifically with Mindfulness and with the virtues of wisdom, humanity and transcendence and Compassion does it with the virtues
of wisdom, transcendence, humanity and courage. There are no significant differences
by sex, course, academic performance, sportsmanship and religion with these variables.
There is a need to work together academically, socially and emotionally, to facilitate the
development of Well-being and EI and to promote strengths. Este trabajo tuvo como objetivo analizar la relación entre Bienestar, Inteligencia
Emocional (IE), fortalezas del carácter, concretamente, la compasión y la gratitud, así
como, los niveles que se dan de cada una de estas variables en un grupo de 65
adolescentes de 14 a 18 años de un centro público. Las pruebas se realizaron de forma
online juntos en el aula: las pruebas de Bienestar de Ryff, G- 20 para medir la Gratitud,
Self-Compassion Scale (SCS) para la Compasión, TMMS- 24 para la Inteligencia
Emocional y fortalezas del carácter. Los resultados mostraron un alto índice de
fiabilidad de los instrumentos utilizados, que hay correlaciones significativas entre
Bienestar y Gratitud, compasión, con fortaleza de perspectiva y no correlaciona con IE.
IE sí correlaciona significativamente con Compasión, con virtud de sabiduría y en
menor medida con Gratitud. Esta correlaciona significativamente con Compasión,
específicamente con Mindfulness y con las virtudes de sabiduría, humanidad y
trascendencia y Compasión lo hace con las virtudes de sabiduría, trascendencia,
humanidad y coraje. No existen diferencias significativas por sexo, curso, rendimiento
académico, deportividad y religión con estas variables. Se observa la necesidad de
trabajar conjuntamente lo académico, social y emocional, para facilitar el desarrollo del
Bienestar e IE y fomentar las fortalezas.