Boosting pronuntiation teaching and practice in the ESO classroom
Fecha
2018Resumen
The teaching and practicing of pronunciation in ESO’s English classrooms
have been subject to rejection and lack of appropriate consideration for many
years. Labeled as “the poor relation of the English language teaching world”
(Brown, 1991), “the orphan” (Gilbert, 2010) or “the Cinderella of English
Language Teaching” (Underhill, 2013), pronunciation has been mostly locked
away and out of sight in neglect, mainly reduced to boring drilling methods, in
many cases due to teachers’ almost non-existent training and knowledge of
English phonology, leading to uncertainty about exactly what should be taught
and how. In recent years, however, the growing academic interest for
intelligibility and effective communication skills has brought back
pronunciation and its importance to the language teaching scenario.
The lack of positive attitude and pronunciation awareness of English
teachers, their lack of training, resources and support in English phonology, as
well as frequent, contextualized pronunciation practice for their students were
some of the surprising results after an eight-week observation period at an ESO
school in north Tenerife. The feedback obtained from the students during that
period of time undoubtedly indicated a real need for a change in teachers,
students, and textbooks’ vision of pronunciation teaching, practice, and
integration into English lesson plans. The main purpose of this study is to
provide English teachers with some useful strategies that they could use to
effectively integrate pronunciation into their English classes and thus improve
their students’ oral communication skills. La enseñanza y práctica de la pronunciación en las aulas de clase de inglés
de la ESO han estado sujetas al rechazo y a la falta de una justa consideración
por muchos años. Catalogada como “la subordinada del mundo de la enseñanza
del idioma inglés” (Brown, 1991), “la huérfana” (Gilbert (2010) o “la Cenicienta
de la enseñanza del idioma inglés” (Underhill, 2013), la pronunciación ha estado
apartada y abandonada principalmente por críticas a sus aburridos métodos de
práctica y, en muchos casos, a la falta de formación y a un conocimiento casi
inexistente de la fonología inglesa por parte de los profesores, lo cual deriva
en una incertidumbre en lo que se debería enseñar y cómo enseñarlo. En los
últimos años, sin embargo, el creciente interés académico por la inteligibilidad
y las destrezas comunicativas efectivas ha traído de vuelta a la pronunciación
y su importancia al escenario de la enseñanza de idiomas.
La falta de actitud y conciencia en la pronunciación por parte de los
profesores de inglés, su carencia de entrenamiento, recursos y apoyo en la
fonología inglesa, así como también la falta de práctica frecuente y
contextualizada de la pronunciación por parte de sus estudiantes fueron algunos
de los sorprendentes resultados después un período de ocho semanas de
observación en un instituto de ESO en el norte de Tenerife. La retroinformación
obtenida de los estudiantes durante ese período de tiempo indicó, sin lugar a
dudas, la necesidad real de un cambio en la visión que profesores, alumnos y
libros de texto tienen de la enseñanza, práctica e integración de la
pronunciación en las planificaciones de las clases de inglés. El principal
propósito de este estudio es proveer a los profesores de inglés de algunas
estrategias útiles que puedan usar de manera efectiva en sus clases de inglés
y, de esa manera, mejorar las destrezas comunicativas de sus alumnos.