Cultural and Creative tourism in Portugal
Date
2016Abstract
A new paradigm in the tourism industry is changing the meaning of culture and its use in promoting several touristic products/experiences and destinations. The questions we want to answer are the following: How can creative tourism be important in a destination and what are its implications in its organization? Methodology was based on the bibliographic review related to the object of study, data and content analysis, “snowball sampling” technique, surveys and participant observation technique. This paper analyzes how the event MED Festival in Loulé, Algarve has improved local economy, solved urban problems in the historical center (venue of the event) and helped to differentiate touristic supply in the
mature touristic destination in the Algarve, Portugal. Un nuevo paradigma en la industria turística está cambiando el significado de la cultura y
sus usos de forma a promocionar productos o experiencias y destinos otros. Las cuestiones que ponemos
son las siguientes: ¿Cuál es la importancia del turismo creativo en un destino turístico y cuáles serán las
consecuencias para su organización? La metodología seguida se basó en una revisión de la literatura relativa
al objeto de investigación, estudio de caso, análisis de datos, análisis de contenido, toma de muestras, “bola
de nieve”, encuestas y observación participante. Este artículo analiza cómo el evento Festival MED en Loulé,
Algarve ha mejorado la economía local, ha resuelto problemas urbanos en el centro histórico (área del evento)
y ayudó a diferenciar la oferta turística en el destino turístico maduro, en el Algarve, Portugal.