Silent Nature as a “Claw in the Gut”: Shock Therapy Epiphanies in Annie Proulx’s Wyoming Stories
Autor
Meillon, BénédicteFecha
2018Resumen
Este artículo está centrado en la representación de una naturaleza asombrosa y despiadada que cohesiona las tres colecciones de historias sobre Wyoming de Annie Proulx. Intento
demostrar que con esas metáforas poderosas del silenciamiento de la naturaleza y de la
forma en que ésta contraataca, los relatos de Proulx apelan a una consciencia imperiosa de
la interconexión entre la humanidad y su ambiente natural. Si los finales fatalistas de los
relatos de Proulx sugieren muy pocas veces una epifanía de sus personajes, su uso extensivo
de una justicia poética brutal y el sarcasmo de sus voces narrativas hace que la epifanía se
produzca en sus lectores, una suerte de terapia de choque, que provoca asimismo una visión
del mundo biocéntrica. Este artículo concluye que las historias de Wyoming de Proulx ofrecen
uno de los mejores ejemplos de “ecología narrativa,” tomando el término de Alex Hunt, o
lo que Adrian Rainbow denomina “textos ecoliterarios,” ya que se sitúan en el marco real
de relación con la naturaleza, y hacen que los lectores sean conscientes de la necesidad de
nuevos paradigmas y mitologías opuestos al mito nocivo del individualismo, y convirtiendo
la naturaleza en un intrincado y sagrado círculo. This article focuses on the representation of an awesome and unforgiving nature which
welds together the three collections of Annie Proulx’s Wyoming stories. My claim is that
with potent metaphors of humans’ silencing of nature and of the way the latter strikes
back, Proulx’s short fiction calls for urgent awareness of the interconnectedness between
humankind and its natural environment. If Proulx’s fatalistic short story endings rarely suggest
an epiphany on the part of the characters, her overarching uses of brutal poetic justice
and sarcastic narrative voices bring about reader epiphanies, working as shock therapy, and
thus prompting a biocentric view of the world. This article argues that Proulx’s Wyoming
stories offer one of the best examples of “narrative ecology,” to take up the term coined by
Alex Hunt, or what Adrian Rainbow calls “ecoliterary texts,” in that they engage in a real
relationship with nature, and bring about readers’ awareness of the need for new paradigms
and mythologies working against the noxious myth of individualism, and pointing to nature
as an intricate sacred hoop.