Tourism 3.0 and archaeology: approaching tourists’ generated‑content of World Heritage sites
Fecha
2019Resumen
La arqueología no es el principal objetivo de la estrategia turística local de muchos lugares de
Patrimonio Mundial en España, lugares definidos por criterios no arqueológicos, pero, ¿hay formas alternativas
de relacionarse con ella? El surgimiento de las páginas web 2.0 han revertido la dirección de los discursos
turísticos: desde los organismos gubernamentales y las organizacionales comerciales a los públicos. Los
turistas producen contenidos (p.ej. fotografías, datos, experiencias….) que son después compartidos con las
comunidades online de turistas potenciales y reales. ¿Qué pueden contarnos estas plataformas colaborativas
sobre la arqueología de los destinos Patrimonio Mundial? A través del análisis de este contenido generado por
los usuarios en una de estas páginas web 2.0 (Trip Advisor), se aborda críticamente cómo la arqueología está
presente en quince lugares Patrimonio Mundial de España y si estos sitios web pueden proporcionar nuevas
oportunidades de promoción. Varias reflexiones surgen de este análisis. Los museos locales y regionales, uno de
los rasgos más extendidos de las políticas culturales gubernamentales, se convierten en una oportunidad para
generar nuevos contenidos a la vez que se usan estos espacios para atraer a turistas a los valores arqueológicos.
El tema de la autenticidad y la necesidad de abordar el turismo expriencial también reflejan el potencial de las
web 2.0 como fuentes de información útiles para la planificación turística. Archaeology is not the main focus of local governments’ strategy for tourism in many Spanish World
Heritage contexts defined by non‑archaeological
criteria; but, are there alternative ways of engaging with it? The
surge of 2.0 websites has upturned the traditional direction of tourism discourse from governmental bodies and
marketing organizations to the audiences and participants, that is, the tourists. The tourists themselves produce
the website contents (. photographs, facts, experiences…) that are then shared with the wider online communities
of prospective and present tourists. What can these collaborative platforms tell us about archaeology in World
Heritage destinations? Through the assessment of this user‑generated
content on a 2.0 websites (TripAdvisor),
this paper critically addresses how archaeology is presented in fifteen non‑archaeological
World Heritage Sites
in Spain and reflects on whether 2.0 websites may provide new opportunities for promotion. Local and regional
museums, one of the most widespread elements created by governmental cultural policies, become an opportunity
to generate new contents themselves while using these spaces to attract tourists to archaeological values. The
issue of authenticity and the need to address experiential tourismare added potentials for the use of 2.0 websites
as useful sources of information for heritage tourism planning.