Where There's a WilThere's a Way... to Teacher and Learner Autonomy: Landmarks of a Teaching Career
Author
Barbosa, IsabelDate
2010Abstract
Although ten years ago most writing on learner autonomy still did not explicitly relate it to
teacher development prerequisites, my experience in the past seventeen years tells me that
the development of learner and teacher autonomy are intimately interconnected. The aim
of this article is to highlight the importance of teacher development within a framework in
which reflective practice is articulated with an intentional focus on learner autonomy. It is
structured in three sections, each one of them corresponding to what I call “landmarks” in
my career as a foreign language teacher, from the first hesitant steps as an in-service teacher
trainee to a more confident professional engagement in the promotion of innovation in
school practices. Aunque lo que se publicaba hace diez años acerca de autonomía del alumno no mencionaba
la necesidad de fomentar la autonomía del profesor, mi experiencia en los diecisiete años
que llevo como profesora me dice que el desarrollo de ambas se relacionan estrechamente.
El objetivo de este artículo es destacar la importancia del desarrollo de la autonomía del
profesor dentro de un marco en el cual la práctica de la reflexión se articula con un foco
intencionado en la autonomía del alumno. Se estructura en tres partes, cada uno corresponde a lo que llamo “hitos” en mi carrera como profesora de lenguas extranjeras, desde los
primeros pasos dubitativos como profesora en formación a un compromiso serio en la
promoción de prácticas de innovación en la escuela.