The representation of the Canaries to the English-speaking world: an analysis of the discourses used in tourist texts
Fecha
2011Resumen
Traditionally, English for Specific Purposes has dealt with the study of textual subgenres from a synchronic perspective, with the aim of specifying and analyzing the linguistic and structural characteristics that define them. This is often designed to support pedagogical or teaching objectives. However, the particular nature of tourist texts means it is necessary to look at them from the perspective of different parameters, because, as we are dealing with texts aimed at a very heterogeneous range of consumers, these texts are distinguished more in terms of their communicative function than by purely linguistic or structural features.
For this reason, this article offers a diachronic study of a corpus of tourist texts aimed at visitors to the Canary Islands, involving texts produced over a period of time from the end of the 19th century to the present day. The aim is to consider the evolution that this subgenre has undergone over time, and look at the discursive typology which is predominant in different historical stages Tradicionalmente, el Inglés para Fines Específicos ha abordado el estudio de los subgéneros
textuales desde una perspectiva sincrónica, con el objeto de concretar y analizar, normalmente con fines pedagógicos o instructivos, los rasgos lingüísticos y estructurales que los
definen. Sin embargo, las especificidades inherentes a los textos turísticos plantean la necesidad de investigarlos a partir de otros parámetros, pues, al tratarse de textos dirigidos a un
colectivo poco homogéneo, se distinguen mucho más por la función comunicativa que
desempeñan que por los rasgos lingüísticos o estructurales que los particularizan. Por ello,
en este trabajo se ofrece un estudio diacrónico de un corpus de textos turísticos destinados
a visitantes de las Islas Canarias correspondientes a un periodo que comprende desde finales
del siglo XIX hasta nuestros días, con el fin de indagar en la evolución que ha experimentado
este subgénero a lo largo del tiempo y en la tipología discursiva predominante en cada
etapa