"Metaphors We Learnt By": Cultural Traditions and Metaphorical Patterns in the Old English Vocabulary of "Knowledge"
Author
Díaz Vera, Javier EnriqueDate
2007Abstract
Este artículo propone un análisis diacrónico del desarrollo, forma y función de un grupo de metáforas recurrentes en la lengua, literatura, sociedad e iconografía anglo-sajonas. Más exactamente, nos centraremos en el papel de estas metáforas como factores de cambio diacrónico, con atención especial a los estadios más antiguos del desarrollo de la lengua inglesa. Tomando como punto de partida la metáfora ‘la mente es cuerpo’, reconstruimos algunas conexiones básicas entre los significados concretos primarios y los significados abstractos
posteriores en el campo léxico de la percepción física en inglés antiguo. Queremos así reconstruir algunas de las conexiones semánticas establecidas por los hablantes anglo-sajones y “reflejar las características culturalmente importantes de los objetos, instituciones y actividades de la sociedad en que este idioma se usó” (Lyons 43) This paper deals with the diachronic analysis of the development, form and function of a
set of metaphors found in Old English language, literature, society and iconography. More
exactly I will focus here on the role of these metaphors as a pervasive factor of diachronic
change, with special attention to the earliest stages of development of the English language.
Given the Mind-as-Body Metaphor as a background, I will try to reconstruct here some
basic connections between the earlier concrete and historically later meanings of perception verbs in Old English. In doing so, I intend to reconstruct some of the semantic connections drawn by Anglo-Saxon speakers and “reflect the culturally important features of
objects, institutions and activities in the society in which language operated” (Lyons 43).