Learners' Use of Downgraders in Suggestions Under Focus on Forms and Focus on Form Treatment Conditions
Author
Martínez Flor, AliciaDate
2007Abstract
El papel de la instrucción para el desarrollo de la competencia pragmática de los estudiantes ha motivado numerosos estudios (Bardovi-Harlig and Mahan-Taylor; Tatsuki). Sin embargo, la mayoría de estos estudios han adoptado un tipo de instrucción explícita representada por el paradigma del enfoque a las formas. Por tanto, Kasper and Rose señalan la necesidad de operacionalizar de forma apropiada otros tipos de instrucción para corroborar su eficacia
en el campo de la pragmática. Teniendo en cuenta esta necesidad, el presente estudio analiza la eficacia de dos tipos de instrucción, el enfoque a las formas y el enfoque a la forma, para desarrollar el uso de elementos de mitigación al realizar sugerencias. Los resultados muestran que los dos tipos de instrucción son eficaces, puesto que las diferencias entre los dos grupos de estudiantes después de recibir cada tipo de instrucción no son estadísticamente significativas. Finalmente, se sugieren líneas futuras de investigación que examinen algunas
de las limitaciones de este estudio. The role of instruction to develop learners’ pragmatic ability in a target language has recently motivated a lot of research (Bardovi-Harlig and Mahan-Taylor; Tatsuki). Nevertheless, most of this research has adopted an explicit teaching approach represented by the
FonFormS instructional paradigm. Consequently, Kasper and Rose point out the need to
properly operationalise different treatments in order to ascertain their effectiveness in the
realm of pragmatics. With that aim in mind, the present study analyses the effectiveness of
both FonFormS and FonF treatment conditions in developing learners’ use of downgraders
(i.e. mitigating elements that serve to soften the impositive nature of directive speech acts)
when making suggestions. Findings indicated that both treatments were effective, since no
significant differences were found when comparing learners’ performance from each group
after receiving instruction. Finally, further research that examines some of the limitations
found in this study is suggested.