Remodelling a changing language of tourism: from monologue to dialogue and trialogue
Author
Dann, Graham M.S.Date
2012Abstract
Cuando empezó a desarrollarse el “lenguaje del turismo”, el turismo formaba parte del proyecto “modernista”, cuyo discurso unilateral y monológico había surgido bajo parámetros de control social. En la actualidad, sin embargo,
tenemos pruebas de que este discurso ha sufrido una transformación, debido a la difusión de la comunicación digital en Internet. En efecto, existe hoy un espíritu “postmoderno”, más igualitario, abierto al diálogo e incluso al “triálogo” entre los
principales interlocutores del turismo: la industria del turismo, el turista y la comunidad receptora. Por esta razón, resulta necesaria una nueva perspectiva heurística, que refl eje los cambios en tan rápida evolución. A continuación, se abordará un análisis sistemático de tres modelos constitutivos, que ilustran conjuntamente el paradigma cambiante de los medios de comunicación, hoy abiertos a la mayor democratización. When the “language of tourism” was initially articulated, tourism formed part of the modernist project, wherein
its unilateral, monological discourse was framed within the parameters of social control. However, there is evidence today
that it has now been transformed on account of the digitalised communication of the Internet. Indeed, there is currently a
more egalitarian, postmodern ethos of dialogue, or even trialogue, between the key players of tourism: the industry, the
tourist and the touree. Consequently, a new heuristic framework becomes necessary, one that refl ects the changes that are
rapidly occurring. With examples, a cell-by-cell approach is adopted in three constituent models which together illustrate a
shifting paradigm in terms of the media that are now open to greater democratisation.