The weight of stakeholders on festival management. The case of music festivals in Italy
Date
2012Abstract
A pesar de que los eventos puedan representar una contribución importante al desarrollo económico y social, esto sólo es posible cuando el evento se realiza bajo un paradigma que haga hincapié en la importancia de las complejas relaciones entre el proponente del evento y las partes interesadas. Dentro del sector de los eventos, los festivales representan un sub-campo que comparte
similitudes y particularidades, en contraste con otros tipos de evento. Este trabajo analiza el contexto italiano de los festivales de música y profundiza en las relaciones entre el organizador del festival y los actores públicos y privados, utilizando un enfoque de gestión de partes interesadas. Los resultados
sugieren que los festivales italianos tienen un nivel razonable de iniciativa empresarial ya que el análisis revela una buena predisposición para el use de prácticas de gestión. Even if events can represent important drivers for local development, it is possible to have
a genuine economic and social contribution only when the event is undertaken within a paradigm
that emphasizes the importance of complex interactions between the event’s proposer and its stakeholders. Inside the event sector, festivals represent a specifi c sub-fi eld that share time similarities
and peculiarities as compared to other typologies. This paper analyzes the Italian context of music
festivals and deepens the relationships between the festival organizer and public and private actors
using stakeholder management approach. Findings suggest that Italian festivals have a reasonable
level of entrepreneurship since the analysis reveals a good predisposition for the use of management
practices.