Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. TDAH
Date
2019Abstract
The aim of the following work is to establish the concept, evaluation and treatment
for the diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In this way, after the
theoretical review of various sources, the instruments and procedures considered
necessary to carry out an appropriate intervention are established. In addition,
the characteristics that an effective intervention must have together with some of
the most recognized programs in the intervention of ADHD are exposed. It delves
into the study of both the diagnosis and the intervention, in order to establish a
clear proposal to eradicate two types of problems associated with this disorder,
overdiagnosis and overmedication. As a result of the work, a first-line intervention
with a cognitive-behavioral program is established as a recommendation, which
must be accompanied by all the techniques that have been shown to be effective
and executed in a multicontextual manner, adjusting the intervention to the
characteristics of each patient. El objetivo del siguiente trabajo es establecer el concepto, evaluación y
tratamiento para el diagnóstico del Trastorno por Déficit de Atención con
Hiperactividad. De este modo, tras la revisión teórica de diversas fuentes se
establecen los instrumentos y procedimientos que se consideran necesarios
para realizar una intervención adecuada. Además, se exponen las
características que ha de tener una intervención eficaz junto con algunos de los
programas más reconocidos en la intervención del TDAH. Se ahonda en el
estudio tanto del diagnóstico como de la intervención, con el fin de establecer
una propuesta clara que permita erradicar dos tipos de problemas asociados a
este trastorno el sobrediagnóstico y la sobremedicación. Como resultado del
trabajo se establece como recomendación una intervención de primera línea con
un programa cognitivo-conductual que debe ir acompañado de todas las técnicas
que se han mostrado eficaces, ejecutado de forma multicontextual, ajustando la
intervención a las características de cada paciente.