Assessing visitor satisfaction with a pioneering agritourism project: vegetable tourism in the Parc Agrari del Baix Llobregat (Barcelona)
Date
2015Abstract
Among the major changes that have occurred in the tourist sector in recent years, of particular
note has been the constant emergence of new products that seek to satisfy the needs of tourists demanding
new kinds of consumer experiences. A good example of this is agritourism, in which the tourist participates
in the typical activities of a working farm. This study focuses on a recent variant of this type of tourism,
known as vegetable tourism (or holeriturismo in Spanish). Specifically, an assessment is undertaken of a
pioneering project in Spain on an agricultural park: the Parc Agrari del Baix Llobregat (Barcelona). Based
on the information obtained from a survey conducted in the Park itself, the degree of visitor satisfaction with
the various activities they experience is analysed. Using non-parametric statistical methods, the study seeks
to determine whether the visitors’ socio-demographic profile and their knowledge of the concept of vegetable
tourism have a significant impact on their assessments. Entre los principales cambios que se han producido en el sector turístico en los últimos años, de
mención especial ha sido la aparición constante de nuevos productos que buscan satisfacer las necesidades
de los turistas más exigentes. Un buen ejemplo de ello es el agroturismo, en el que el turista participa en
las actividades típicas de una explotación agraria. Este estudio se centra en una variante reciente de este
tipo de turismo, conocida como holeriturismo. En concreto, el análisis se lleva a cabo en un proyecto pionero
en España en un parque agrario: el Parc Agrari del Baix Llobregat (Barcelona). Con base a la información
obtenida de una encuesta realizada en el propio Parqu , se analiza el grado de satisfacción de los visitantes
con las diversas actividades que experimentan. A través del uso de métodos estadísticos no paramétricos,
el estudio busca determinar si el perfil sociodemográfico de los visitantes, y su conocimiento del concepto de
turismo de verduras tienen un impacto significativo en sus valoraciones.