A competitive study of two tourism destinations through the application of conjoint analysis techniques: the case of the Canary Islands
Date
2004Abstract
La aspiración de conocer y corresponder las expectativas de los consumidores, supone un continuo
objetivo en la gran mayoría de las empresas, así como un tema central de análisis y debate a lo largo y ancho de la
literatura. Existe un amplio consenso sobre la importancia que la orientación al cliente tiene para la competitividad
de las empresas actuales. Este hecho se acentúa aún más si cabe en las empresas del sector turístico. En este trabajo
tratamos de profundizar en el conocimiento de las ventajas competitivas del sector hotelero de dos destinos turísticos
a través del estudio de la utilidad que aportan a la demanda los diferentes productos ofertados. Mediante la aplicación
de técnicas estadísticas de análisis conjunto y de simulación hemos obtenidos un modelo de aplicación en la
toma de decisiones empresariales, y que permite reconocer no sólo el producto que, entre los ofertados, mayor valor
aporta a la demanda de cada destino turístico sino la existencia de diferencias significativas entre destinos. The aspiration to know and to correspond to consumer expectations, supposes a continuous challenge
that companies must confront and has become a central issue in an extant literature. There is ample agreement about
the importance of consumer orientation for the competitiveness of companies. Businesses are faced with the need to
satisfy customers today and to develop new products for the future. These requirements are accentuated in the tourist
sector because they have a particular dependence on “tourist preferences”. The aim of this paper is to contribute
to this debate with the results of an analysis that seeks to deepen the knowledge of competitive advantages in the
hotel sector of two tourism destinations by studying the utility that the different products offered provides to demand.
By means of the application of the statistical techniques of conjoint analysis and simulation, we have obtained
a model to apply to entrepreneurial decision-making that enables us to recognise the product that, among those
supplied, most value provides to the demand of each tourism destination, as well as the observation of significant
differences between those destinations.