Mayores Conectados
Author
Alisente Barruelo, CristinaDate
2020Abstract
The progress of new technologies around the world made a new concept about digital citizens.
ICT offering us new forms to be connected around the world. We recognize it like
globalization. In a world where the technology is an important part of our life, What´s the
position of the retired people respect de ICT knowledge? This study works to find the
relationship between a group of retired people of 60 years old or more, (living in Adeje and
Guía de Isora, Tenerife south) with the technologies and digital competences.
Throughout the study, you are going to discover how the use that participants make of the
new technologies is. Also, we describe other aspect related to formative characteristic, digital
competences, and benefits of using ICT. We achieve it, using a questionnaire.
This study reveals that participants which use ICT do it principally to be communicated. People
think that the skills they have developed most are related to communication and digital
content. Also, from they are using the technologies, they feel better about themselves. La incorporación de las nuevas tecnologías en el mundo ha generado una nueva concepción de
ciudadano digital. El mundo ha cambiado dando paso a otros conceptos de comunicación,
información y formación permanente, un nuevo modelo social. ¿Cuál es el lugar de los
mayores en todo este nuevo modelo? El presente estudio, se centra en analizar la relación de
los jubilados, de 60 años o más (residentes en Adeje y Guía de Isora), con las nuevas
tecnologías y con las competencias digitales.
A lo largo del estudio iremos descubriendo, con la ayuda de un cuestionario, el acceso y el uso
que los mayores hacen de las TIC, sus características formativas y su percepción en cuanto a
las competencias que creen haber desarrollado. Además conoceremos si la muestra cree que
el uso de las tecnologías les ayuda a sentirse mejor personal y socialmente.
El estudio nos ha desvelado cómo los participantes acceden a las TIC con el objeto principal de
comunicarse. La muestra siente que ha desarrollado un mayor nivel en aquellas competencias
relacionadas con la comunicación y la creación de contenido. Además, consideran que el
haber aprendido a utilizar los medios les ha hecho sentirse mejor consigo mismos.