Hermeneutic Distanciations in Postmodern Chicanx Literature: Utopian and Dystopian Horizons in Ana Castillo’s So Far from God (1993) & Salvador Plascencia’s The People of Paper (2005)
Author
Grafals, MichaelDate
2020Abstract
Este ensayo se centra en el concepto de distanciamiento en la fenomenología hermenéutica
y su relevancia para la comprensión de las dimensiones utópicas y distópicas en So Far
From God (1993) de Ana Castillo y The People of Paper de Salvador Plascencia (2005),
dos novelas postmodernas que perciben la historia Chicana oblicuamente. Analizo cómo
los distanciamientos en estas novelas abren posibles mundos culturales que ayudan a los
lectores a interpretar tradiciones históricas nuevas y/o extrañas. Los distanciamientos en So
Far From God de Ana Castillo modelan la esperanza de una identidad Chicana espiritual,
activista, queer y emergente, mientras que los distanciamientos en The People of Paper de
Salvador Plascencia modelan una cosmovisión neoliberal distópica escondida detrás de
representaciones kitsch que descontextualizan la identidad Chicana. Aunque aparentemente
opuestas, ambas visiones del mundo cultural emergen a través de rupturas que ocurren entre
mundos reales y posibles que ofrecen los distanciamientos de las identidades e historias
Chicanas en las novelas. This essay focuses on the concept of distanciation in hermeneutic phenomenology and its
relevance to an understanding of the utopian and dystopian dimensions in Ana Castillo’s So
Far From God (1993) and Salvador Plascencia’s The People of Paper (2005), two postmodern
novels that perceive Chicanx history aslant. I analyze how distanciations in these novels open
possible cultural worlds that aid readers in interpreting new and/or estranging historical
traditions. Ultimately, the distanciations in Ana Castillo’s So Far From God pattern the
hope for an emergent queer Chicanx spiritual-activist identity, while the distanciations in
Salvador Plascencia’s The People of Paper pattern a dystopic neoliberal worldview hidden
behind decontextualzed kitchy representations of Chicanx identity. Although seemingly
opposed, both cultural worldviews emerge through ruptures that occur between actual and
possible worlds afforded by the novels’ distanciations of Chicanx identities and histories.