• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Programación didáctica anual de 2º curso de educación secundaria obligatoria. Situación de aprendizaje “La muerte del profesor de álgebra”

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Vargas Mesa, Virginia
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/22796
Abstract
El trabajo de Fin de Máster que se presenta tiene como objetivo diseñar una Programación Didáctica Anual (PDA), y concretar en detalle una de sus Situaciones de Aprendizaje. Esta PDA está contextualizada en el centro IES Profesor Martín Miranda para el curso de 2.° de ESO. Previo al diseño, se realizará el análisis y la valoración crítica de la Programación Didáctica del Departamento de matemáticas del centro, para posteriormente, plantear una propuesta de PDA para el curso 2019-2020. La propuesta diseñada constará de nueve Situaciones de Aprendizaje que abarcan todos los criterios, contenidos y estándares, así como las competencias clave que deben trabajarse en el proceso de aprendizaje para ese nivel educativo. Para finalizar, se desarrollará en detalle la Situación de Aprendizaje (SA) titulada “La muerte del profesor de Álgebra” en la que se trabajarán los números poligonales, la proporcionalidad directa e inversa, los porcentajes, la iniciación al álgebra junto con las operaciones de polinomios y la resolución de ecuaciones de primer grado. Para ello, los alumnos deberán resolver un caso de asesinato mediante la adquisición de los conocimientos con el método de elaboración por descubrimiento y su posterior aplicación en la resolución de problemas.
 
The objective of the Degree Final Project presented is to design an Annual Didactic Programming (PDA), and to specify in detail one of its Learning Situations. This PDA is contextualized in the center IES Professor Martin Miranda for the course of 2nd ESO. Before the design, the analysis and critical evaluation of the Didactic Programming of the Mathematics Department of the center will be carried out, to later raise a proposal of PDA for the course 2019-2020. The designed proposal will consist of nine Learning Situations that cover all the criteria, contents and standards, as well as the key competences that must be worked on in the learning process for that educational level. Finally, the Learning Situation (SA) entitled "The Death of the Algebra Teacher" will be developed in detail, in which polygonal numbers, direct and inverse proportionality, percentages, algebra initiation together with polynomial operations and the resolution of first grade equations will be worked on. For it, the students will have to solve a murder case by means of the acquisition of the knowledge with the method of elaboration by discovery and its later application in the resolution of problems
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00