• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Evolución y características de las políticas en educación en los últimos 30 años en España, con especial foco en la Educación Secundaria Obligatoria

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Díaz Díaz, Izaskun
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23275
Abstract
La presente investigación describe y valora la evolución y características de las políticas de equidad en educación en los últimos 30 años en España, con especial foco en la Educación Secundaria Obligatoria. Para ello se ha realizado un rastreo de los diferentes textos legales, de las grandes leyes educativas promulgadas o vigentes en España entre los años 1982-2020, y los correspondientes discursos políticos empleando el método hermenéutico interpretativo y la técnica de análisis documental. Parece que la equidad en la compensación de desigualdades siempre ha estado presente, en lo que al marco legal se refiere. Sin embargo, no ocurre lo mismo con el desarrollo curricular, la atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo, la respuesta educativa y atención a la diversidad, pues la equidad ha ido perdiendo potencial. La introducción progresiva de itinerarios en el sistema educativo ha supuesto la pérdida de flexibilidad y la segregación del alumnado. La atención a la diversidad, en términos de aprendizaje y alternativas de futuro se ha vuelto rígida y estereotipada. Sucede lo mismo con la atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo, pues se han empleado modelos progresivamente más tecnificados, basados en la identificación del síndrome, como requisito principal de diagnóstico, fuertemente psicologizado, desatendiendo la identificación de las necesidades derivadas del desfase educativocurricular.
 
This research describes and assesses the evolution and characteristics of equity policies in education over the last 30 years in Spain, with a special focus on Compulsory Secondary Education. To this end, we have traced the different legal texts, the major education laws promulgated or in force in Spain between 1982 and 2020, and the corresponding political discourses using the hermeneutic interpretive method and the technique of documentary analysis. It seems that equity in the compensation of inequalities has always been present, as far as the legal framework is concerned. However, the same is not true of curricular development, attention to students with specific needs for educational support, educational response, and attention to diversity, since equity has been losing potential. The progressive introduction of itineraries into the education system has meant a loss of flexibility and the segregation of students. Attention to diversity, in terms of learning and future alternatives, has become rigid and stereotyped. The same happens with attention to students with specific educational support needs, since more technological models have been used progressively, based on the identification of the syndrome, as the main diagnostic requirement, strongly psychologized, neglecting the identification of the needs derived from the educationalcurricular gap.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00