• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

La formación permanente del profesorado. La modalidad de las comunidades de práctica

View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas
Complete registry
Show full item record
Author
Dlugay González, Rainer María
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23303
Abstract
la formación permanente es el proceso que procura el aprendizaje continuo del profesorado de la Educación Secundaria Obligatoria a lo largo de toda su carrera. Este estudio trata de valorar la eficacia de una modalidad concreta de formación, el aprendizaje entre iguales. Para ello se centra primero en analizar el funcionamiento de la formación en el contexto regional de la Comunidad Autónoma de Canarias. En segundo lugar, se identifican los problemas asociados con el desarrollo profesional en la actualidad. En base a esto, se presentan las comunidades de práctica, un modelo de formación horizontal entre el profesorado y las ventajas que ofrece. Finalmente se investiga el estado actual de la formación permanente en una serie de Institutos de Educación Secundaria de la isla de Tenerife (Canarias, España), entre los que se destaca el del IES Tegueste por ser pionero con el proyecto realizado durante el año 2019-2020 y que marca un antes y un después para el profesorado de su instituto.
 
permanent training is the process which ensures continuous learning of compulsory secondary education’s teachers throughout their careers. This study aims to asses the effectiveness of peer learning, a specific form of teacher’s training. For that purpose, it focuses first on analyzing teacher training in the regional context of the Canary Islands Autonomous Region (Spain). Second, problems associated with the current professional development are identified. On that basis, communities of practice, a horizontal training model between teachers is presented as well as the advantages it offers. Lastly, the current state of permanent training is researched in a number of secondary schools on the island of Tenerife (Canary Islands, Spain), among which the secondary school of Tegueste stands out for its groundbreaking project carried out during the school year 2019-2020, which has marked a turning point for the teachers of its secondary school.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00