• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Percepción y actitud del profesorado hacia la inclusión del alumnado con discapacidad auditiva

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFM Intervención Psicopedagógica en Contextos de Educación Formal y No Formal
Complete registry
Show full item record
Author
Sosa Gutiérrez, Khairi José
Date
2021
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23485
Abstract
El docente es el principal agente educativo con el que el alumnado con discapacidad auditiva va a llevar a cabo su proceso de aprendizaje. Las actitudes que este colectivo tenga ante este alumnado determinarán la calidad educativa y humana en los centros educativos en los que se encuentran escolarizados. El objetivo de este estudio es conocer las actitudes y percepciones del profesorado ante la inclusión educativa del alumnado con discapacidad auditiva. La muestra del estudio está conformada por 128 profesionales que llevan a cabo su práctica docente en la Comunidad Autónoma de Canarias, de los cuales 72 pertenecen a centros ordinarios y 56 a Centros Ordinarios de Atención Educativa Preferente de Discapacidad Auditiva (COAEPDA). La metodología de este estudio es de corte cuantitativo, basada en la utilización del cuestionario Cuestionario de opiniones, actitudes y competencias del profesorado hacia la discapacidad (CACPD) de Pérez-Jorge (2010). Los principales resultados de este estudio concluyen que los y las docentes muestran actitudes generalmente positivas hacia la inclusión, manifestando preocupación por ofrecer una respuesta correcta y positiva hacia el alumnado que presenta discapacidad. De igual forma, consideran que la inclusión educativa es un proceso que aún debe mejorarse, desde los centros y la formación que adquieren, para contar con un sistema educativo inclusivo.
 
Teachers are the primary educational workers with whom students with hearing impairment will spend most of their time during their learning process. The attitudes that teachers have with these students will determinate the quality of the educational and human treatment that this group will assume with their students in their educational centre. The objective of this study is to know the attitudes and perceptions of teachers in relation to the educational inclusion of students with hearing impairment. The study focuses on one hundred and twenty-eight professionals that develop their teaching practice in the Autonomous Community of the Canary Islands, with seventy-two of them belonging to ordinary centres and fifty-six of them belonging to ordinary centres that are specialized offering response to students with hearing impairments. The methodology of this study is quantitative, based on the use of the questionnaire Questionnaire of teachers' opinions, attitudes and competencies towards disability (CACPD) by Pérez-Jorge (2010). The main results of this study conclude that teachers show generally positive attitudes towards inclusion, expressing concern about providing a correct and positive response to students with disabilities. Although, they consider that educational inclusion is a process that still needs to be improved, from centres and the training that they receive, in order to have an inclusive education system.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00