Origins and Evolution of Indian Cinema: A Caleidoscopic Vision of India
Fecha
2021Resumen
The Western image of India has traditionally been based on the attraction of stereotypes like
the exotic, the mystical or the spiritual; if this imaginative construct is evident in literature,
with examples like Paul Scott’s The Jewel in The Crown and E.M. Forster’s A Passage to
India. I suggest that this recreation could also be applicable to cinema through stereotypi-
cal visions that originally appear in films about India. In this article I aim to explain the
evolution of Indian cinema as a genre of its own, using postcolonial concepts like ‘mimicry’,
‘hybridity’ or ‘liminality’ discussed by H.K. Bhabha in The Location of Culture (1994), and
through the threefold perspective developed by Priyamvada Gopal in The Indian English
Novel: Nation, History and Narration (2009). La imagen de India que tradicionalmente ha ofrecido occidente está basada en una atracción
hacia estereotipos como lo exótico, lo místico o lo spiritual; si esto es evidente en ejemplos
dentro del ámbito de la literatura, como La joya de la corona de Paul Scott o Pasaje a la India
de E.M. Forster se puede aplicar al ámbito del cine a través de imágenes estereotipadas que
aparecen originalmente en las películas sobre India. En este artículo ofrezco una explicación
panorámica de la evolución del cine indio como género en sí mismo, utilizando los conceptos
poscoloniales de mimicry, hybridity o liminality que H.K. Bhabha desarrolla en The Location
of Culture (1994), y utilizando la triple perspectiva que Priyamvada Gopal explica e ilustra
en The Indian English Novel: Nation, History and Narration (2009).