Tourism, education and women’s empowerment. The case of the women weavers of Chinchero (Cusco, Peru)
Autor
Terry, CristianFecha
2021Resumen
Este artículo estudia la relación entre turismo, educación y empoderamiento de la mujer a
través de una investigación etnográfica en el pueblo rural de Chinchero (Cusco, Perú). La
observación participante y las entrevistas con tejedoras quechuahablantes que trabajan en
centros textiles muestran la importancia del turismo como recurso económico y educativo
para ellas y sus hijos. Más allá de la inversión en la educación a través de los ingresos del
turismo, se argumenta que la interacción con los turistas ofrece a las tejedoras una plataforma
para adquirir, practicar y mejorar habilidades lingüísticas (inglés y español) y de oratoria.
Este segundo aspecto, poco estudiado, nos permite comprender cómo elementos económicos y educativos favorecen el empoderamiento femenino en los Andes rurales, tomando
en cuenta sus posibilidades y limitaciones. This article studies the relationship between tourism, education, and women’s empowerment
through ethnographic research in the rural town of Chinchero (Cusco, Peru). The partici-
pant observation and interviews with Quechua-speaking women weavers working in textile
centers show the importance of tourism as an economic resource and educational resource
for them and their children. Beyond the investment in education through tourism income,
it is argued that interaction with tourists offers weavers a platform to acquire, practice,
and improve their language (English and Spanish) and public speaking skills. This second
little-studied aspect allows us to understand how economic and educational elements favor
female empowerment in the rural Andes, taking into account its possibilities and limitations.