The Roar of Modernity: Metropolitan Soundscapes and the Making of the Modern Subject in Dos Passos’ Manhattan Transfer
Autor
Klein, SaschaFecha
2022Resumen
This article explores the specificities and psychological effects of urban noise in John Dos
Passos’ novel Manhattan Transfer. It seeks to elucidate how Manhattan’s soundscape is
represented on the novel’s formal and content level and how it assumes an agency in its own
right, when ceaselessly enveloping the novel’s characters. The city’s specific acoustic regimes,
therefore, prove much more instrumental in constituting the characters as modern subjects
than other sensorial dimensions. Within a thus enacted metropolitan panacousticon, the
urban subject is crucially defined not only as a noise source in itself, but as always already
overheard by a supposed other. Este artículo estudia las particularidades y los efectos psicológicos del ruido urbano en la
novela Manhattan Transfer de John Dos Passos. Trata de esclarecer cómo el paisaje sonoro
de Manhattan se representa en la forma y en el contenido de la novela y cómo asume un rol
por derecho propio en la misma, al rodear de forma incesante a los personajes. Los regímenes
acústicos específicos de las ciudad resultan por tanto mucho más decisivos en la creación de
los personajes como sujetos modernos que otras dimensiones sensoriales. En un panacústico
metropolitano así escenificado, el sujeto urbano se define fundamentalmente no solo como
una fuente de sonido en sí mismo, sino como alguien a quien ya escucha un supuesto otro.