No Flappers in Wonderland?: Illustrating Alice’s Adventures in Wonderland in the 1920s
Date
2022Abstract
The social and economic context of the post-war period of the 1920s had a reinvigorating
effect on children’s literature, the fairy tale, and fantasy genres. Moving beyond their
characteristic didactic and moral functions, these narratives began to be seen as safe places
in which one could escape from reality and seek refuge in a world of adventure. Illustrations
had a significant role in the new development of these genres, stimulating the imagination
and helping to create fantastical realms for readers. Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in
Wonderland (1865) had already served that purpose in the Victorian era, and editions and
versions of the work for a new 1920s generation would present re-interpreted illustrations,
ones which were rendered more appropriate for the new context and which reflected some
avant-garde tendencies, whilst not overlooking the essence of the original. El contexto social y económico de posguerra tuvo un efecto revitalizador para la literatura
infantil, los cuentos de hadas y la fantasía: ya no se buscaba una función estrictamente
didáctica y moralizante, sino que estas narrativas se veían como lugares seguros en los que
escapar de la realidad y refugiarse en un mundo lleno de aventuras. La ilustración tuvo un
gran papel en el nuevo desarrollo de estos géneros, estimulando la imaginación y creando
reinos fantásticos. Las aventuras de Alicia en el país de las maravillas de Lewis Carroll (1865)
ya había tenido esta función en la época Victoriana y las reediciones y versiones para la
nueva generación de la década de 1920 reinterpretaron sus ilustraciones para acercarlas a
nuevos públicos sin perder su esencia e incorporando las nuevas tendencias modernistas.