Assembling crip archives: disability and illness in north american graphic narratives
Autor
Díaz Cano, Coral AnaidFecha
2021Resumen
This dissertation studies three graphic narratives published in the United States and
Canada that engage with representations of disability and illness: David Small’s Stitches:
A Memoir (2009), Ellen Forney’s Marbles: Mania, Depression, Michelangelo, & Me
(2012), and Sarah Leavitt’s Tangles: A Story about Alzheimer’s, My Mother, and Me
(2010). It develops an interdisciplinary approach that draws on disability studies, crip
theory, and comics theory to explore how the authors of these texts construct crip archives
to interpret their embodied experiences away from normalizing discourses. Disability
studies contests the pathologization of bodyminds that do not conform to ableist norms.
Within this framework, the political/relational model encompasses the manifold
understandings of disability and illness, acknowledging that the reality of impairment
sometimes entails trauma and medical intervention. Similarly, the subversive and
contestatory practices produced by crip theorists engage with the most negative, painful
aspects of the lived experiences of disabled bodyminds while affirming the knowledges
that derive from them. The conceptualizations of crip time and futurity are thus crucial to
investigate the uncanny temporalities of disability and illness portrayed in these graphic
narratives. In addition, this project builds on comics theory to vertebrate a study of the
representational strategies used by these autobiographical cartoonists to capture their
drawn selves. Specifically, the visual analysis focuses on the major formal properties of
the medium and the network of relationships formed on the page. My reading of Stitches
offers a critical discussion of the complexities of disability and its linkage to illness and
pain. Articulating Small’s depictions of his own bodily interiors as crip potentiality, the
analysis suggests that this text composes a cripistemology of his situated experience of
cancer and voicelessness. My chapter on Marbles examines the textual and graphic
devices employed by the author to visualize bipolar disorder through her archival
practices. Composed of internal and external sources, Forney’s archive also exhibits her
exhaustive self-surveillance procedures and her refusal to be a passive recipient of
healthcare. In Tangles, Leavitt exploits the fragmentation of the graphic form to compile
a crip project that destabilizes ableist understandings of time, showing both the cruel
progress of Alzheimer’s disease and the precious moments that she shared with her
mother. Ultimately, this research finds that these crip archives reject the portrayal of
disabled bodyminds as sources of individual tragedies and medical oppression. Instead they devise and assemble graphic testimonies that resist ableist coherence and
compulsory able-bodiedness. Esta Tesis Doctoral estudia las representaciones de discapacidad y enfermedad en tres
narrativas gráficas publicadas en Estados Unidos y Canadá: Stitches: A Memoir de David
Small (2009), Marbles: Mania, Depression, Michelangelo & Me (2012) de Ellen Forney,
y Tangles: A Story about Alzheimer’s, My Mother, and Me de Sarah Leavitt (2010). Se
desarrolla un enfoque interdisciplinar que une la teoría crítica de la discapacidad, la teoría
crip, y los estudios del cómic para examinar cómo los autores de estos textos construyen
archivos crip donde interpretan sus realidades corporales lejos de discursos
normalizadores. La teoría de la discapacidad rechaza la patologización de aquellas
personas que no se ajustan a las normas capacitistas. Dentro de este marco, el modelo
político/relacional abarca las diversas concepciones de enfermedad y discapacidad,
reconociendo que la realidad de esta última puede conllevar trauma, dolor, y, en algunos
casos, la necesidad de intervenciones médicas. Asimismo, las prácticas subversivas y
contestatarias que nacen dentro de la teoría crip tienen el objetivo de crear espacios fuera
de los discursos patologizantes para valorar el conocimiento subjetivo de las personas que
conviven con la discapacidad en alguna de sus formas. De este modo, tanto las
conceptualizaciones del tiempo crip como la idea de futuro resultan cruciales para
investigar las extrañas temporalidades que emanan de las experiencias expuestas en estas
narrativas gráficas. Además, este proyecto emplea la teoría del cómic para vertebrar un
estudio de las estrategias que usan los autores para plasmarse a sí mismos en el espacio
de la página. Específicamente, el análisis visual se centra en los principales aspectos
formales del medio y en la red de conexiones artrológicas que se forman tanto en una
única secuencia como a través del mismo texto. El capítulo de Stitches ofrece una
discusión crítica sobre las complejidades de la discapacidad y su relación con la
enfermedad y el dolor. Articulando las representaciones que Small crea de sus propios
interiores corporales como potencialidad crip, se sugiere que este texto constituye una
cripistemología de su vivencia del cáncer y de la pérdida de voz. El análisis de Marbles
investiga los ricos recursos textuales y gráficos empleados por la autora para visualizar
su trastorno bipolar a través de sus distintivas prácticas archivísticas. Compuesto por
fuentes internas y externas, el archivo de Forney también exhibe sus exhaustivos procesos
de autovigilancia y su turbulenta relación con la medicación. En Tangles, Leavitt explota
la fragmentación de la forma gráfica para compilar un proyecto crip que desestabiliza las
concepciones capacitistas del tiempo, mostrando así tanto el cruel, irrefrenable progreso del Alzheimer como los preciados momentos que compartió con su madre. En última
instancia, esta investigación sugiere que estos archivos crip rechazan el posicionamiento
negativo de la discapacidad y la opresión médica. En su lugar, idean y ensamblan
testimonios gráficos que se resisten a doblegarse ante la coherencia capacitista.