La estadística en educación infantil
Author
Donoso Darias, NuriaDate
2022Abstract
Este trabajo de fin de Grado se divide en dos partes diferenciadas. La
primera donde se lleva a cabo una investigación sobre la enseñanza de la estadística entre
los tres y los seis años. La segunda donde se diseñan cinco proyectos de estadística, así
como se implementa y se analiza la puesta en práctica de tres de ellos, en la etapa
educativa de Educación Infantil, exactamente en un aula de cinco años. Con ello se
pretende evaluar la aplicación de estos, sus efectos y sus posibilidades. Por tanto, la
finalidad del trabajo es introducir una alfabetización de la estadística de manera
significativa, eficaz y sistematizada. Todo ello desde un enfoque interdisciplinar y
globalizado, a través de unas matemáticas informales, aplicadas a situaciones de la vida
cotidiana, para llegar a una enseñanza formal en cuanto a los contenidos estadísticos, que
abarcan distintos procesos matemáticos. This final degree project has been divided into two different parts. The first
part, that has been analysed, the teaching of statistics between the ages of three and six,
and the second part, in which five different statistical projects have been designed, of
which three of the scheduled projects planned for early childhood have been
implemented, analysed, and put into practice. As a result, this article pretends to evaluate
the implementation or application of these projects, their effects, and their possibilities in
a five-years-old classroom. In conclusion, the aim of this final degree project is to achieve
and introduce statistical literacy from an early age, in a meaningful, effective, and
systematised way, from an interdisciplinary approach and perspective, through informal
mathematics, which can also be applied to daily life in order to achieve formal teaching,
in terms of statistical content, encompassing the different mathematical processes.