Discourse, Culture and Cognition: The Role of Negation in the Creation of Coherence in Press and Advertising Discourse
Author
Hidalgo Downing, LauraDate
2004Abstract
Este artículo analiza el papel de la negación en la creación de la coherencia discursiva,
entendida como un proceso en el que se crea un mundo textual, en artículos argumentativos
y en anuncios publicitarios de prensa en inglés y español. La negación contribuye a la
creación de la coherencia al modificar información de proposiciones que se encuentran el
discurso o evocada por estas proposiciones, siendo fundamental la evocación de esquemas
cognitivos. Proponemos una clasificación de las funciones de la negación en la que se tienen
en cuenta los aspectos culturales, cognitivos y textuales que determinan la elección del
enunciado negativo. The aim of this article is to argue that negation plays a crucial role in the creation of
discourse coherence understood as a process which involves the creation of a textual world.
Negation modifies information present in discourse or evoked from propositions in discourse,
thus performing different discourse functions in which frame knowledge plays a
crucial role. A proposal is put forward for a classification of the cognitive-discourse functions
of negative propositions in argumentative discourse with illustrations from extracts
from opinion articles, headlines and advertisements in Spanish and British newspapers.