“Women and Wives Mustn’t Go Near It”: Academia, Language and Gender in the Novels of Alison Lurie
Autor
Watkins, SusanFecha
2004Resumen
Las novelas de Alison Lurie son frecuentemente desechadas como entretenida “ficción de
campus”, y acusadas de avivar las cenizas de la tradición realista angloamericana. Según esta
lectura, simplemente tratan de las costumbres y modales de las clases sociales medias y altas.
Políticamente conservadores, sus textos no han sido afectados por la tendencia a cuestionar
la relación entre lo textual y lo material que caracteriza mucha de la ficción de la última
parte del siglo XX. Sin embargo, este artículo sostiene que la crítica feminista puede re-leer
productivamente la ficción de Lurie como una exploración continuada del lugar de lo femenino
en la academia. Sus textos representan el mundo de la academia de manera similar
a la idea Lacaniana del orden simbólico, del cual (según Luce Irigaray y Helene Cixous) las
mujeres son excluidas como el Otro o admitidas solamente en los mismos términos que los
hombres. The novels of Alison Lurie are often dismissed as entertaining ‘campus fiction’, stirring the
dying embers of the Anglo-American realist tradition. According to this reading they are
merely concerned with the manners and mores of confined upper-middle class social spheres.
Politically conservative, her texts are unaffected by the tendency to question the relationship
between the textual and the material that characterises much of late twentieth-century
fiction. However, this article will argue that the feminist critic can productively re-read
Lurie’s fiction as a sustained exploration of the place of the feminine in academia. Her texts
represent the world of academia in a way that resembles Jacques Lacan’s idea of the symbolic
order, from which (according to Luce Irigaray and Helene Cixous) women are excluded
as other or admitted only on the same terms as men.