Chaucer as a Performer: Narrative Strategies in the Dream-Visions
Autor
Klitgård, EbbeFecha
2003Resumen
En el presente artículo propongo que Chaucer compuso The Book of the Duchess, The House
of Fame y The Parliament of Fowls para representarlos él mismo, posiblemente en el entorno
del entretenimiento nocturno, si bien está claro que también tenía en mente que sus poema
tenían vigencia más allá de estos encuentros sociales. La mayor parte del artículo consiste en
el examen de los marcadores de representación oral lingüísticos, comunicativos y narrativos
en estas tres visiones de Chaucer. Se excluye The Legend of Good Women ya que sólo su
Prólogo supone una visión onírica y porque ya Quinn ha cubierto desde una perspectiva
similar esta pieza. Finalmente, una evaluación conjunta de la estrategia narrativa chauceriana
de estos poemas se compara con la de la producción poética tardía. In the present article, I propose that Chaucer composed The Book of the Duchess, The House
of Fame and The Parliament of Fowls for his own real performance, most likely for evening
entertainment, but that he clearly also had a life of the poems beyond one or more social
gatherings in mind. I want to support this claim mainly on textual rather than contextual
evidence. The main part of this article is thus an examination of the linguistic, communicative
and narrative markers of performativity in Chaucer’s three dream visions. The Legend
of Good Women is largely excluded, since only the Prologue is a dream vision, and since
Quinn has already covered this from a similar perspective. Finally, an overall assessment of
Chaucer’s narrative strategy in these poems as compared to his later poetic career is attempted.