Turnover in the hospitality industry: can reciprocity solve the problem?
Date
2013Abstract
Las pérdidas de empleados es uno de los principales problemas para la industria del turismo,
con muchos impactos negativos en las empresas. Las prácticas de gestión de recursos humanos, en particular,
el compromiso organizacional y la satisfacción en el trabajo, a menudo, se indican como posibles
instrumentos para que las tasas de rotación no sean más bajas. La reciprocidad puede ser un poderoso
instrumento de gestión de la relación de trabajo. Cuando los empleados perciben el compromiso como
elemento clave, que puede superar sus expectativas, los empleados estarán más dispuestos a demostrar
un mayor compromiso para con su organización. El objetivo principal de este artículo teórico es mostrar
cómo la reciprocidad puede fortalecer la relación de trabajo, lo que aumenta la satisfacción laboral y el
compromiso, y así contribuir a disminuir las tasas de rotación. Turnover is one of the major problems for the hospitality industry, with many negative impacts
on the organizations. Human resources management practices, in particular organizational commitment
and job satisfaction, are often indicated as possible instruments to make turnover rates lower. Reciprocity
could be a powerful instrument of governance of the employment relationship. When employees perceive
their employers’ sincere commitment to them exceeding their expectations, the employees will be more
likely to demonstrate stronger commitment to their organizations. The main aim of this theoretical article
is to show how reciprocity can strengthen the employment relationship, so increasing job satisfaction and
commitment, and so contributing to decrease turnover rates.