Inside/Outside: Eliot, Perspective, and the Modernist Moment
Author
Brooker, Jewel SpearsDate
2022Abstract
¿Cómo puede el poeta, confinado en las ruinas de la historia contemporánea, adquirir
la perspectiva adecuada para comprenderla? La percepción se produce en el tiempo; la
perspectiva requiere una visión que trascienda el tiempo y el lugar. En este artículo sostengo
que el punto de vista de Eliot, que él expuso en su prosa e ilustró en “Gerontion” y La tierra
baldía, era que el arte requiere una perspectiva binaria. Para ser fiel al momento, el poeta
necesita una perspectiva dentro de la historia; para entenderla, necesita una perspectiva que
la trascienda, y necesita ambas simultáneamente. En “Gerontion”, recurre a la filosofía de
F.H. Bradley para generar un marco desde el que entender sus pesadillas y las de su época;
en La tierra baldía, recurre a la obra de J.G. Frazer y a la de Jessie Weston para crear un
punto de referencia eterno. How can the poet, confined to the ruins of contemporary history, gain the perspective
required to understand it? Perception occurs in time; perspective requires a view that
transcends time and place. Eliot’s position, discussed in his prose and illustrated in
“Gerontion” and The Waste Land, was that art requires a binary perspective. To be true
to the moment, the poet needs a perspective within history; to understand it, he needs a
perspective that transcends it. In “Gerontion,” Eliot draws on the philosophy of F.H. Bradley
to generate a platform from which to understand his moment; in The Waste Land, he draws
on the work of J.G. Frazer and Jessie Weston to create a timeless reference point.