Mostrar el registro sencillo del ítem
Ethnic and gender representation in published elt materials: a diachronic comparison
dc.contributor.advisor | Burgess, Sally Francess | |
dc.contributor.author | Alonso Santamarina, Javier | |
dc.contributor.other | Máster Univ. en Formación del Profes. en E.S.O., Bachillerato, F.P. y E.Ii. | |
dc.date.accessioned | 2023-02-27T13:00:14Z | |
dc.date.available | 2023-02-27T13:00:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/31788 | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is that of comparing the representation of both gender and ethnicity in two different examples of published English Language Teaching (henceforth, ELT) materials; the textbook I used as a secondary education student in 2015/2016, and the one that is currently assigned in the high school where I am doing my internship (2021/2022). The primary objective is to see if any improvements have been made in the portrayal of these two aspects, taking into account, above all, negative stereotyping towards women and non-white people. In section 2 I introduce some of the studies that have been developed in different countries regarding racial and women’s representation in learning materials. Although there are many such studies, it would appear that no one has looked at it specifically from a diachronic perspective. It was this perspective I decided to take on published materials in this study. This dissertation could be divided into three different parts: the analyses of gender and ethnic representation of both coursebooks under study and a proposal for counteracting negative stereotyping. The gender analysis begins with a categorisation of the activities to which special attention will be paid to develop this work. Below, a review of the different units and sections of the first book, from which several tables will be created offering quantitative data that will later be reflected in a series of pie charts. Then, an identical procedure will be followed with book number two. In order to achieve this task, all the images and pictures portraying human figures have been taken into account. Later, the same methodology will be developed in order to look at ethnic representation, which has been separated into the pictorial depiction of white and non-white people. Afterwards, I introduce a proposal for counteracting negative stereotypes that a teacher may find in the coursebook they are using, which, as we will see, is also useful for working with the social and civic competence, a very important aspect which is included and reflected in the guidelines established in the relevant legislation. Finally, this dissertation ends with a section offering the results and conclusions obtained from the comparison of gender and ethnic representation in both coursebooks, and an appendix including both the tables carrying the quantitative data regarding both issues under study from which the graphics were created in the analysis section as well as the materials proposed in section 5. Key words: ethnicity, ELT materials, gender, and stereotypes. | es_ES |
dc.description.abstract | Esta investigación tiene como propósito comparar la representación tanto del género como de la etnia en dos ejemplos de materiales didácticos para la enseñanza del inglés (de ahora en adelante, ELT materials); el libro de texto que yo utilicé como estudiante de Educación Secundaria Obligatoria en el curso académico 2015/2016 y el que el alumnado del instituto en el que estoy realizando mis prácticas de máster está usando actualmente (2021/2022). El principal objetivo sería entonces comprobar si se han llevado a cabo mejoras en cuanto a la representación de estos aspectos, teniendo en cuenta, sobre todo, los estereotipos negativos dirigidos hacia las mujeres y las personas no blancas. En la sección 2, se introducen algunos de los estudios que se han realizado en diferentes países en cuanto a la representación racial y femenina en los materiales de aprendizaje. Aunque existen diversas investigaciones de este tipo, ninguna parece estar enfocada específicamente desde una perspectiva diacrónica, que es la que he decidido escoger para analizar los materiales de este estudio. Esta disertación podría entonces ser dividida en tres partes: los análisis de la representación de género y étnica en los dos libros de texto bajo estudio, y una propuesta para contrarrestar los estereotipos negativos. El análisis del género comienza con una categorización de las actividades a las que se les ha prestado especial atención para llevar a cabo el desarrollo de este proyecto. A continuación, se presenta una revisión de las diferentes unidades y secciones del primer libro, a partir de las cuales se crearán una serie de tablas que ofrecen datos cuantitativos que posteriormente serán reflejados en un conjunto de gráficos circulares. Más adelante se seguirá el mismo procedimiento con el segundo libro. Para llevar a cabo este cometido, se han tenido en cuenta todas las fotografías e ilustraciones que representan figuras humanas. Seguidamente, la misma metodología será empleada para analizar la representación étnica, que ha sido dividida en en la aparición de personas blancas y no blancas. Luego presentaré una propuesta para contrarrestar los estereotipos negativos que el personal docente podría encontrar en los libros de texto utilizados en el aula, que, como veremos, será de gran utilidad para trabajar también la competencia social y cívica, un aspecto al que la actual legislación vigente da gran importancia. Por último, este estudio finaliza con una sección en la que se incluyen los resultados y conclusiones obtenidos a partir de la comparación de la representación del género y la etnia en ambos libros de texto y un apéndice que agrupa tanto las tablas cuyos datos fueron empleados para la creación de los gráficos incluídos en la sección del análisis como los materiales propuestos en la sección 5. Palabras clave: estereotipos, etnia, género y materiales didácticos para la enseñanza del inglés. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | Licencia Creative Commons (Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 4.0 Internacional) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es_ES | |
dc.title | Ethnic and gender representation in published elt materials: a diachronic comparison | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis |