The Unsung Heroes of Holy Garbage: An Analysis of Waste in A.R. Ammons’s Garbage
Author
Simal-González, BegoñaDate
2023Abstract
This essay analyzes A.R. Ammons Garbage (1993) through the lens of Waste Studies
by focusing on the interactions between the material and metaphorical uses of waste,
scrutinizing the complex trope of the dump-ziggurat, and paying special attention to the
neglected figure of the waste collector or garbage worker. In the 1990s, when Ammons
published his long poem, waste and garbage were becoming pivotal tropes in American
poetry. While Ammons deals with the inescapable presence of garbage in his homonymous
poem, he also goes beyond the materiality of waste in order to incorporate more metaphorical
resonances. Arguably, the most valuable insights that Garbage has to offer derive precisely
from its striking juxtaposition of the material and the immaterial, the scatological and the
eschatological. Most importantly, Ammons not only sings a hymn to the huge garbage
dump and its implications, but also to the “unsung heroes” of modernity (Bauman 2004):
the anonymous workers who collect the garbage and maintain the landfill. Este artículo analiza el poema de A.R. Ammons Garbage (1993) desde la perspectiva de
los Waste Studies, prestando especial atención a la interacción entre los usos literales y
metafóricos de la basura, escudriñando el tropo del vertedero-zigurat y deteniéndose en la
figura olvidada del trabajador de la basura. En la década de los noventa, cuando Ammons
publicó su libro, la basura y los desechos se estaban convirtiendo en imágenes recurrentes
en la poesía estadounidense. Si bien Ammons se ocupa de la presencia ineludible de la ba-
sura en su poema homónimo, también sabe ir más allá de la materialidad del residuo para
incorporar resonancias metafóricas. Podría decirse que las ideas más valiosas que Garbage
tiene que ofrecer derivan precisamente de su sorprendente yuxtaposición de lo material y lo
inmaterial, combinando los dos sentidos del término escatológico. Lo que es más importante,
Ammons no sólo canta un himno al enorme vertedero de basura y sus implicaciones, sino
también a los “héroes anónimos” de la modernidad (Bauman 2004): los trabajadores que
recogen la basura y mantienen el vertedero.