Out of Space and into the Ground: Chemical and Water Pollution in H.P. Lovecraft’s New England
Autor
Bonati, CatalinaFecha
2023Resumen
This paper discusses the influence of interwar environmental practices regarding chemi-
cal and water pollution in New England on H. P. Lovecraft’s “The Colour Out of Space”
(1927) and “The Shunned House” (1937). It is argued that the literary Gothic tradition
which Lovecraft builds upon is influenced by Nathaniel Hawthorne’s The House of the
Seven Gables (1851) and remodeled by Rachel Carson in Silent Spring (1962) as ecoGothic
realism. It is discussed that “The Colour Out of Space” extends Lovecraft’s personal writ-
ings regarding the gap between class and politics in the face of growing wealth disparity. It
is commented how in “The Shunned House,” Lovecraft presents anti-immigration senti-
ment while also advocating for integrated and preserved cities free of pollution, and the
paper concludes that for Lovecraft, changes in landscape and ecology reflect fundamental
changes in New England society that are evidenced by commercialism and lack of proper
waste management policies. En este artículo se trata la influencia que ejercieron las prácticas medioambientales del
periodo de entreguerras en Nueva Inglaterra–tanto químicas como de polución de las
aguas–en los relatos de H.P. Lovecraft “The Colour Out of Space” (1927) y “The Shun-
ned House” (1937). Se argumenta que la tradición literaria Gótica sobre la que Lovecraft
construye su obra está influenciada por The House of the Seven Gables (1851) de Nathaniel
Hawthorne, y es remodelada por Rachel Carson en Silent Spring (1962) como una forma
de realismo ecoGótico. Se discute que “The Colour Out of Space” es una extensión de los
escritos personales de Lovecraft en lo relacionado a la brecha generada entre clase y política
al ampliarse la disparidad económica. Se comenta como en “The Shunned House” Lovecraft
presenta sentimientos xenofóbicos junto a la idea de tener ciudades integradas y preservadas
libres de polución. El articulo concluye que para Lovecraft los cambios en el paisaje y la
ecología se equiparan a cambios fundamentales en la sociedad de Nueva Inglaterra, que se
ponen en evidencia por la comercialización y la falta de políticas en el manejo apropiado
de los residuos urbanos.