La pluma y el cincel. Animales reales y fantásticos en la Galicia medieval: dónde encontrarlos y cómo entenderlos
Date
2023Abstract
In the Middle Ages, the presence of animals, both real and fantastic, on written and
sculptural holders, has the generic purpose of transmitting values considered of necessary
knowledge or compliance. This article will examine the fundamental uses in which they
materialize, taking the society of medieval Galicia as a general framework of study and
paying attention both to the sources in which they appear –stone and parchment– as well
as to the issues they convey. To do this, we will define two spheres and we will read them
from different perspectives: the written one, for an individual receiver with some training
in literacy, an image intended to suggest certain content to a specific and interested person
that unravels the text; and the sculptural one, more designed for a collective audience that
nevertheless assumes the concepts in a particular way, in the exemplary functionality of a
biblia pauperum more appropriate to the new Romanesque portico and with a more intimate
and allegorical projection of the private. En la Edad Media, la presencia animales, tanto reales como fantásticos, sobre los soportes
escrito y escultórico tiene una finalidad genérica de transmisión de valores considerados de
conocimiento o cumplimiento necesario. El presente artículo examinará los usos funda-
mentales en que se materializan, tomando como marco general de estudio la sociedad de
la Galicia medieval y atendiendo tanto a las fuentes en que figuran –piedra y pergamino–
como a las cuestiones que transmiten. Para ello definiremos dos esferas y las leeremos desde
ópticas diferentes: la escrita, de receptor individual y cierta formación en lectoescritura,
una imagen destinada a sugerir cierto contenido a una persona concreta e interesada que
desentraña el texto; y la escultórica, más pensada para una audiencia colectiva que sin
embargo asume los conceptos de manera particular, en la funcionalidad ejemplarizante de
una biblia pauperum más adecuada al nuevo pórtico románico y de proyección más íntima
y alegórica de lo privado.