• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Escuchando a las niñas y los niños: ¿Qué les gusta de la escuela?

Thumbnail
View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
García Torres, Yoné Yeray
Date
2023
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/32989
Abstract
Este proyecto de investigación tiene por objetivo realizar un análisis y valoración de las respuestas emitidas por niños/as de educación primaria al ser preguntados por sus gustos, opiniones y motivaciones en torno al contexto educativo. Para llevar a cabo este análisis, se han considerado diferentes fuentes bibliográficas que abordan temáticas como los derechos de la infancia, la importancia de la participación del alumnado o la relevancia de la motivación como un factor decisivo en el rendimiento académico. Además, el método utilizado han sido los “grupos de discusión”, una técnica de recogida de datos cualitativa. En la investigación han participado un total de diez alumnos/as de 6º de educación primaria distribuidos entre dos centros educativos. Los resultados más destacados reflejan que los/as alumnos/as le atribuyen una gran importancia tanto al tipo de materia curricular como al buen sentido del humor del profesorado y desean ser escuchados y participar activamente. También, existe cierta controversia en lo que a la utilización del juego como método didáctico se refiere y apuestan por excursiones innovadoras.
 
This research project aims to carry out an analysis and assessment of the answers issued by primary school children when asked about their likes, opinions and motivations about the educational context. To carry out this analysis, different bibliographic sources have been considered that address issues such as children's rights, the importance of student participation or the relevance of motivation as a decisive factor in academic performance. In addition, the method used has been "focus groups", a qualitative data collection technique. A total of ten students of 6th grade of primary education distributed between two educational centers have participated in the research. The most outstanding results reflect that students attribute great importance to both the type of curricular subject and the good sense of humor of the teaching staff and want to be heard and participate actively. Also, there is some controversy regarding the use of the game as a didactic method and bet on innovative excursions.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00