• español
  • English
Universidad de La Laguna
  • Contact
    • Contact form
    • Phone numbers
    • riull@ull.es
  • Help and support
    • University Library
    • Information about the Respository
    • Document upload
    • Support to research
    • español
    • English
    • español
    • English
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Universidad de La Laguna

Browse

All of RIULLCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Competencia digital en docentes de educación primaria

View/Open
Export Citations
MendeleyRefworks
Share
Collections
  • TFG. Maestro de Educación Primaria
Complete registry
Show full item record
Author
Hernández Ramos, Selene
Date
2023
URI
http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/33316
Abstract
La creciente presencia de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la educación ha impulsado la necesidad de que el profesorado adquiera competencias digitales. En esta línea, el presente trabajo pretende realizar una revisión teórica sobre las competencias digitales que poseen los/las docentes de educación primaria. Para ello, se siguió el método PRISMA con una búsqueda en la colección principal de la Web of Science. Tras aplicar los criterios de inclusión, 9 artículos fueron seleccionados para su análisis. Los resultados muestran que la mayoría de los/las docentes de educación primaria tienen un nivel medio-bajo o bajo de competencias digitales. Además, se descubrió que esto puede deberse a diversos factores. Uno de los factores más significativos es la edad. A medida que aumenta la edad del profesorado, disminuye sus competencias digitales. Asimismo, gran parte de las investigaciones han empleado cuestionarios de creación propia (ad hoc), lo que evidencia la falta de un marco común para la evaluación de estas competencias. En conclusión, este estudio pone de manifiesto que las competencias digitales de los/las docentes de educación primaria es insuficiente. Esto subraya la necesidad de ofrecer formación específica al profesorado en materia de competencias digitales a fin de mejorar la calidad y eficacia de los procesos de enseñanza y aprendizaje, y de esta forma, guiar adecuadamente al alumnado en el uso de las herramientas digitales, fomentando su capacidad crítica y reflexiva en relación con las mismas. Además, futuros estudios deberían enfocarse en desarrollar un instrumento estandarizado que permita una medición precisa de estas habilidades para poder comparar y evaluar los niveles de competencia digital de manera efectiva.
 
The growing presence of Information and Communication Technologies (ICTs) in education has driven the need for teachers to acquire digital competencies. In this line, this paper aims to conduct a theoretical review of the digital competencies possessed by primary education teachers. For this purpose, the PRISMA method was followed with a search in the main collection of the Web of Science. After applying the inclusion criteria, 9 articles were selected for analysis. The results show that the majority of primary school teachers have a medium-low or low level of digital competencies. Furthermore, it was found that this may be due to several factors. One of the most significant factors is age. As the age of teachers increases, their digital competencies decrease. Also, much of the research has used self-created (ad hoc) questionnaires, which shows the lack of a common framework for the assessment of these competencies. In conclusion, this study shows that the digital competencies of primary school teachers are insufficient. This underlines the need to offer specific training to teachers in digital competencies in order to improve the quality and effectiveness of teaching and learning processes, and in this way, adequately guide students in the use of digital tools, fostering their critical and reflective capacity in relation to them. In addition, future studies should focus on developing a standardized instrument that allows an accurate measurement of these skills in order to effectively compare and evaluate the levels of digital competence.
 
Web ULLTwitterFacebook
Universidad de La Laguna

Universidad de La Laguna

Pabellón de Gobierno, C/ Padre Herrera s/n. | 38200 | Apartado Postal: 456 | San Cristóbal de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife - España | Teléfono: (+34) 922 31 90 00