La cultura organizacional y la generación que se incorpora en su evolución
Autor
Martín Bravo, LoumarFecha
2023Resumen
Organisational culture is the set of values, perceptions, beliefs, habits, attitudes, feelings,
traditions and all those forms of interaction that exist among the individuals that make up
an organisation or company. Organisational culture creates and facilitates new strategies
that help, lead and guide to improve quality and productivity, as well as prevents or
eliminates some existing practice to improve the results of its operation.
Culture originates from the idea of one or more leaders, who through qualities and values
(security, self-identity and decisiveness), are able to show how and what goals they want
to achieve for the common good of their company. Over the years, it has been shown that
there have been many attempts by man to increase productivity in all fields of work and
given this need, there are nowadays different schools and researchers who are looking for
the answer to this problem. Organisational culture influences productivity and because of
this it has been an important piece in its contribution within organisations and in authors'
studies, which has led it to evolve gradually, to divide and project itself in different
branches and different labour fields as well as in institutions, universities and any type of
business entity, going through different generations.
The main objective of this thesis is to study the relationship between organisational
culture and generation Z, which is preparing to lead future sources of work, as well as to
examine the contribution it provides to the evolutionary process of the study of culture. La Cultura Organizacional es aquel conjunto de valores, percepciones, creencias, hábitos,
actitudes, sentimientos, tradiciones y todas aquellas formas de interacción que existen
entre los individuos que conforman una organización u empresa. La cultura organizativa
crea y facilita nuevas estrategias que ayudan, conducen y sirven de guía para mejorar la
calidad y productividad, así como también impide o elimina alguna práctica existente
para mejorar los resultados de su funcionamiento.
La cultura viene originada por la idea de uno o más líderes, que a través de cualidades y
valores (seguridad, identidad propia y decisión), son capaces de mostrar cómo y cuáles
son las metas que quiere lograr para el bien común de su empresa. Con el paso de los
años, se ha demostrado que han sido muchos los intentos del hombre por elevar la
productividad en todos los campos laborales y dada esta necesidad es como hoy en día
existen diferentes escuelas e investigadores que buscan la respuesta a esta problemática.
La Cultura Organizacional influye en la productividad y dado a eso ha sido una pieza
importante en su aportación dentro de las organizaciones y en estudios de autores, lo que
la ha llevado a evolucionar paulatinamente, a dividirse y proyectarse en diferentes ramas
y diferentes campos laborales como también en instituciones, universidades y cualquier
tipo de entidad empresarial, atravesando diversas generaciones.
El objetivo principal de este trabajo de fin de grado es estudiar la relación de la Cultura
Organizacional con la Generación Z, la cual se prepara para liderar las futuras fuentes de
trabajo así como también examinar el aporte que brinda para el proceso evolutivo del
estudio de la cultura.