Ex Libris Tour: how can emblem books inspire new proposals for literary tourism?
Author
Araújo, Filipa MedeirosDate
2023Abstract
This paper aims at discussing how emblem studies can contribute to creating new literary tour‑
ism products, by questioning to what extent the selected places fit into the categories of literary destinations.
It proposes drawing differentiated routes across Europe, curated by scientific knowledge, showing the po‑
tential of Alciato’s Emblemata (1531) as an inspiring resource for literary tourism. Based on the theoretical
research of comparative studies, literary tourism and emblems, this case study shows how the hermeneutic
process of decoding meanings can lead people (tourists, guides and stakeholders) to connect with artistic
heritage by interpreting its symbolic language and value. The proposal explores a new perspective in liter‑
ary tourism products through emblem studies, fostering a deeper knowledge of the impact of active reading
skills on cultural experiences. It considers that literary expertise encourages people to travel differently and
reframes the concept of “emblematic places” on tourist routes Este artículo tiene como objetivo discutir cómo los estudios de emblemática pueden contribuir a la
creación de nuevos productos de turismo literario, cuestionando hasta qué punto los lugares seleccionados encajan
en las categorías de destinos literarios. Propone trazar rutas diferenciadas a través de Europa, curadas por el
conocimiento científico, mostrando el potencial de los Emblemata (1531) de Alciato como un recurso inspirador
para el turismo literario. A partir de la metodología de los estudios comparados, del turismo literario y de la
emblemática, este estudio de caso muestra cómo el proceso hermenéutico de decodificación de significados puede
llevar a las personas (turistas, guías y actores) a conectarse con el patrimonio artístico, interpretando su lenguaje
simbólico y su valor. Esta investigación abre una nueva perspectiva sobre los productos turísticos literarios a
través de estudios de emblemas, fomentando un conocimiento más profundo del impacto de las habilidades de
lectura activa en las experiencias culturales. Teniendo en cuenta que la experiencia literaria anima a las personas
a viajar de manera diferente, este artículo replantea el concepto de “lugares emblemáticos” en las rutas turísticas.