An Account of Constructions in ASD-STE100: Formalizing Non-propositional Meaning in Aviation Instructional Texts
Date
2020Abstract
Constructional meaning is essential to understand any piece of natural language; its formalization,
however, poses challenges that have to be faced for an adequate processing of natural language.
This paper addresses this issue by providing a formalized description of the role that constructional
structures play in the controlled natural language ASD-STE100. Based on a corpus of instructional
texts written in this language, we will assess the existence in such texts of the four levels of
constructional meaning described by the Lexical Constructional Model (Ruiz de Mendoza &
Mairal-Usón, 2008; Mairal-Usón & Ruiz de Mendoza, 2009) which, in turn, shape the
Constructicons in the FunGramKB knowledge base (Periñán-Pascual, 2013; Periñán-Pascual &
Arcas-Túnez, 2014). Our findings show that the technical nature of the controlled language has
direct influence on the type of constructions employed, making some of the constructional levels
irrelevant. A formalized account of the main types of constructions encountered is also provided. El significado construccional constituye una parte fundamental del lenguaje natural cuya
formalización no deja de implicar ciertas dificultades. En este artículo abordamos este tema
proponiendo una descripción formal del papel que las estructuras construccionales tienen en el
lenguaje natural controlado ASD-STE100. Basándonos en un corpus de textos instructivos escritos
en dicho lenguaje, evaluaremos la existencia de los cuatro niveles construccionales postulados por
el Modelo Léxico Constructional (Ruiz de Mendoza & Mairal-Usón, 2008; Mairal-Usón & Ruiz de
Mendoza, 2009), el cual, a su vez, modela los Constructicones de la base de conocimiento
FunGramKB (Periñán-Pascual, 2013; Periñán-Pascual & Arcas-Túnez, 2014). Nuestro análisis
demuestra que la naturaleza técnica de este lenguaje influye directamente en el tipo de
construcciones empleadas, haciendo, incluso, algunas irrelevantes. Asimismo se ofrece la
formalización de los tipos principales de construcciones.