Manipulating artificial memory: An example of mistake in recalling
Author
Ramos Grané, MartaDate
2023Abstract
In late medieval Scholastic thought, the sensory experience from the Aristotelian tradition
is essential for the knowledge of reality. In the case of the arts of memory, such as Romberch’s
Congestorium (Venice, 1520), theories of perception are applied to the mental formation
of places and images, key elements of memory systems «per locos et imagines». Through
an example taken from the Congestorium, in which the author acknowledges his error
in the process of imagining places, one can appreciate how theories of perception are applied
to mental processes. Thus, after a detailed description of the rules for the formation of mental
places, Romberch defends the importance of experimentation and one’s own (sensory) expe-
rience to generate effective artificial memory systems. En el pensamiento escolástico tardomedieval, la experiencia sensorial de raigambre aristotéli-
ca es esencial para el conocimiento de la realidad. En el caso de las artes de memoria, como
el Congestorium de Romberch (Venecia, 1520), las teorías dela percepción se aplican a la forma-
ción mental de los lugares y las imágenes, elementos clave de la memoria «per locos et imagi-
nes». Mediante un ejemplo del Congestorium, en el que el autor reconoce su error en el proce-
so de imaginación de los lugares, se aprecia cómo las teorías sobre la percepción se aplican
a los procesos mentales. Así, tras una detallada descripción de las reglas para la formación
de los lugares mentales, Romberch defiende la importancia de la experimentación y la expe-
riencia (sensorial) propia para generar sistemas efectivos de memoria artificial.